مراسمات ویژه خالدآباد

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مراسمات ویژه خالدآباد

۱- مراسم گل سرخ :

در طول اردیبهشت‌ماه هرسال زنان خالداباد با پوشیدن لباسهای نوروزیشان و با پای پیاده درحالیکه دف می‌زدند و شادی می‌کردند به پابوس امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد می‌رفتند و به مدت دو روز در آن مکان به شادی می‌پرداختند. علت برگزاری این مراسم یادبود مراسم چهل‌دختران خالدآبادی است که در آن زمان به دفن امامزادگان پرداختند. ضمناً این مراسم ۳۰ سال پیش منسوخ شده و هم‌اکنون اصلاً برگزار نمی‌شود. زمان برگزاری این مراسم زمان بدست آمدن و شکفتن گل سرخ بوده است. بارگاه امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد صحنی به نام صحن چهل‌دختران داشت که مراسم در آن برگزار می‌شد.

۲- مراسم چهارشنبه سوری و کفچه‌زنی:

شب چهارشنبه آخر سال مردم خالدآباد به کوچه و خیابان‌ها می‌رفتند و آتشی افروخته و از روی آن می‌پریدند و هنگام پریدن این اشعار را می‌خواندند: «زردی من از تو، سرخی تو ازمن» و با این کار غم و غصه‌های سالانه خود را از خود دور می‌کردند و آماده استقبال از سال نو می‌شدند.

در شب چهارشنبه آخر سال مراسمی به نام کفچه‌زنی (کَوْچَه) انجام می‌شد که دونفر از زنان اهالی خالدآباد نیت می‌‌کردند و هرکدام ملاقه یا کفگیری به دست گرفته و با یک ظرفی که به آن (بَرَنْجْ وِجْ ) می‌گفتند به در خانه‌ها رفته و با زدن ملاقه و کفگیر به روی بَرَنْجْ وِجْ اهالی را باخبر می‌کردند و صاحبخانه با آوردن پول یا نبات یا چای و قند و یا خوراکی‌های دیگر و انداختن آن در این ظرف به فقرا و نیازمندان کمک می‌کردند.

بَرَنْجْ وِجِ : ظرفی است مدور چوبی دارای روزنه‌های متوسط که با آن برنج و گندم را غربال می‌کردند و دلیل استفاده از این ظرف این بود که کینه‌ها و کدورتهای سال غربال شده و برطرف گردد.

۳- مراسم ۲۱ رمضان (شهادت حضرت علی(ع))

در این روز مردم روزه‌دار خالدآباد در ابتدای صبح به حسینیه مرکزی خالدآباد رفته و با نوحه‌سرایی و سینه‌زنی نخل را با چرخاندن به دور سکوی حسینیه به طرف گلزار شهداء برده و بعد از سینه‌زنی بر سر مزار تازه‌گذشته‌ها ، نخل را به طرف مسجد پاچنار (مسجد جامع خالدآباد) آورده و با خواندن زیارت عاشورا و عزاداری برای حضرت علی نخل را به طرف حسینیه مرکزی برمی‌گردانند و در آنجا روزه‌داران نماز ظهر ۲۱ رمضان را با جماعت می‌خوانند و بعد ازظهر آن روز عده‌ای از اهالی به زیارت امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد می‌روند.

۴- مراسم نیمه شعبان (برات):

سه روز قبل از نیمه شعبان را برات می‌گویند که خالدآبادیها بعدازظهرهای برات را بر سر مزار گذشتگان رفته و با قرائت فاتحه و دادن خیرات برای اموات از خدا برای آنها طلب مغفرت می‌کنند.

دو شب اول برات را فقط خانم‌ها به مزار می‌روند و شب آخر که برابر با شب نیمه شعبان است آقایان هم به مزار می‌روند. متولیان امامزاده آقاعلی عباس (نوادگان سعید و عابد) نیز به بارگاه امامزاده رفته و خیرات خود را در آنجا ادا می‌کنند.

فهرست