ویژگیهای شهرسازی و معماری شهر

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. ویژگیهای شهرسازی و معماری شهر

این شهر با قدمتی دیرینه همپای سیلک کاشان بوده و کارشناسان با بررسی محوطه‌های باستانی شهر (تپه ابوذر و مسی) بر این امر صحّه می‌گذارند که مردمانی که در گذشته در این خطه زندگی می‌کردند مردمانی آشنا با صنعت روز بوده و از آثار زیستی که از منطقه خالدآباد بدست آمده محدوده زندگی مردم خالدآباد در ادوار گذشته در دایره‌ای به قطر ۳ کیلومتر بوده است.

قدیمی‌ترین محله شهر محله توده می‌باشد و همانطور که از نامش پیداست مرکز آبادی بوده و بعدها دو محله دیگر به نام حصارو و قلعه‌نو بوجود آمدند. وضعیت سکونت در گذشته بصورت قلعه‌ای و دسته‌جمعی بوده که متأسفانه این قلعه‌ها بدست جهالت تخریب گردیدند. بعدها به مرور زمان مردم از زندگی در قلعه‌ها به شهرنشینی روی آوردند. بافت ساختاری منازل همچون دیگر شهرهای کویری بصورت حیاط مرکزی (اندرونی) به این صورت که اطاقها در دو یا سه طرف حیاط قرار می‌گرفتند و اطاقهای تابستانی و زمستانی پنجره‌ای کوچک داشتند که ساکنین را از گزند سرما و گرما حفظ کنند از دیگر مشخصه‌های منازل قدیمی سقفهای گنبدی شکل و وجود هشتی و سرداب در اغلب ساختمانها می‌باشد که از سرداب برای سکونت در گرمترین روزهای سال استفاده می‌شد.

خانه آقاگل که یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های به جا مانده است ماکتی کوچک از خانه طباطبایی کاشان با همان ویژگیها می‌باشد. کوچه‌های محله قدیمی اکثراً تنگ و باریک با دیواره‌های بلند بوده تا در روزهای گرم دیوارها برروی هم سایه افکنده و گرما کمتر احساس شود اما در محله‌هایی که بعداً بوجود آمدند کوچه‌ها بواسطه شترداری عریض‌تر گردیدند.

بررسی کلی برروی ساختمانهای خالدآباد در زمان گذشته و حال مؤید این مطلب است که تمام ساختمانها بطوری احداث شده‌اند که یکی از اضلاع برراستای جهت قبلع عمود است. به عبارتی دیگر همواره ازطرف سازندگان و معماران موقعیت و قرارگیری ساختمانها دقیقاً در راستای جهات اصلی جغرافیایی قرار نگرفته است یعنی باتوجه به اینکه امتداد جهت قبله با راستای شمال جغرافیایی دارای زاویه ۱۵ تا ۳۰ درجه می‌باشد. ساختمانها دقیقاً در راستای قبله احداث شده‌اند که خود بیانگر ویژگیهای اقلیمی و نیز فرهنگی این منطقه است. لازم بذکر است تنها اثر قدیمی بنا شده در خالدآباد که براساس قرارگیری درراستای جهات اصلی جغرافیایی بنا گردیده بقعه معروف به بقعه باباحاجی می‌باشد که براساس اصول ساختمانی معماران یزدی ساخته شده است.

فهرست